Vianoce sa blížia míľovými krokmi, a tak mnoho rodičov začalo zháňať vianočné darčeky pre svoje milované ratolesti. Koľko darčekov je však podľa odborníkov už príliš? Varujú pred tým, že veľké množstvo darčekov narobí viac škody ako úžitku. Poradia vám, aké darčeky sú pre deti ideálne.
PROMOTION
MENEJ HRAČIEK PRINESIE BOHATŠIE SKÚSENOSTI
Prečítate si vianočné priania vašich detí vpísané v liste Ježiškovi a potí sa vám čelo z toho, kde na to všetko vezmete? Robíte si vrásky úplne zbytočne. Podľa odborníkov totiž deti, ktoré dostávajú menej darčekov, bývajú celkovo šťastnejšie ako ich rovesníci, ktorým rodičia kúpia všetko, na čo si ukážu. Deti totiž potrebujú hrať sa kvalitne, aby sa mohli rozvíjať. Podľa výskumov hrou deti rozvíjajú svoje kognitívne, emocionálne, sociálne i fyzické zručnosti. Prostredníctvom hry sa deti snažia interpretovať svet okolo seba. V štúdii, ktorú uskutočnila Univerzita Toledo v roku 2017 sa zistilo, že „veľké množstvo hračiek znižuje kvalitu hry batoliat a že menšie množstvo hračiek je z dlhodobého hľadiska skutočne prospešné“.
Štúdia skúmala 36 batoliat, ktoré sa pol hodiny hrali buď so 4, alebo so 16 hračkami. Batoľatá hrajúce sa so 16 hračkami nemali záujem dôkladne hračky skúmať, skôr sa s každú chvíľku pohrali a prechádzali od hračky k hračke. V tomto veku sa ešte len vyvíja kontrola pozornosti. Preto je veľmi ľahké, aby ich hra bola narušená vonkajšími faktormi, ktoré dieťa rozptyľujú, medzi tie patrí aj veľké množstvo hračiek. Batoľatá, ktoré mali „iba“ štyri hračky, sa s každou hračkou hrali v priemere dvakrát dlhšie, vymýšľali viac využití pre danú hračku, hra bola dlhšia a premyslenejšia. Dieťa sa muselo na hru oveľa viac sústrediť a zapojiť svoju kreativitu.
Tento názor zdieľa aj psychoterapeut Sean Grover, sám dcére v minulosti dal iba jediný darček na Vianoce – kvalitnú gitaru. Gitaru si dcéra tak zamilovala, že dnes hrá v kapele. Podľa neho má zmysel dávať deťom darčeky, ktoré u nich rozvíja kreativitu, zmysel pre identitu, talent či vedomosti. Radí, aby ste prechod z „hromady darčekov“ na jeden až dva špeciálne dary s dieťaťom radšej konzultovali dopredu, tj porozprávali sa s ním o tom, či aj dieťa to vidí rovnako. Väčšina detí dá prednosť dvom hodnotnejším darčekom, hovorí psychoterapeut.
ŠŤASTNEJŠIE DETI DOSTÁVAJÚ MENEJ DARČEKOV
Zo štúdie spomínanej vyššie vyplynul ešte jeden zaujímavý záver. Deti, ktoré dostávajú menej darčekov, sú šťastnejšie. Výsledky výskumu sú alarmujúce, deti, ktoré sú zvyknuté byť zahŕňané množstvom darčekov, sa môžu stretávať s negatívnymi emocionálnymi a sociálnymi dôsledkami. V dospelosti im môže robiť problémy finančná gramotnosť, sú náchylnejšie na to, aby si brali zbytočné pôžičky, prepadli hazardným hrám či boli posadnutí peniazmi.
Navyše rodičia darčeky často kompenzujú nedostatok času strávený s deťmi. Profesorka psychológie Kathy Sylva, ktorá pôsobí na Oxfordskej univerzite, študovala 3000 detí vo veku od troch do piatich rokov. Zistila, že deti s menším počtom hračiek trávia so svojimi rodičmi oveľa viac času, čo prospieva ich emocionálnemu a sociálnemu rozvoju. S tým súhlasí aj psychoterapeut Sean Grover. Pole neho deti, ktoré majú menej hračiek a všeobecne materiálnych vecí, majú dobré vzťahy so svojimi rodičmi a rovesníkmi a mávajú lepšie skóre sebaúcty. Tiež vykazujú menej problémov so správaním a lepšie vedia v živote prekonávať prekážky. Ich protikladom sú deti fixované na veľké množstvo darčekov, u nich je zvýšené riziko egocentrizmu a toho, že budú postrádať empatiu.